نام روابط عمومی که می‌آید سیلی از واژه‌ها سرازیر می‌شود. قلب تپنده سازمان، مغز متفکر ارگان، رابط رئیس و مردم، صدای کارمندان، ویترین ادارات، رهبر سمفونی داده‌ها، در عصر انفجار اطلاعات باخبرترین فرد نسبت به بقیه، سخنگوی دهکده جهانی و.... همه توصیف فعالیت‌های روابط عمومی است.

محدوده وظایف و مسئولیت‌های روابط عمومی‌ها نه در کلام می‌گنجد و نه در یادداشت‌ها و سرمقاله‌ها، چراکه در هر رویداد و مراسمی این روابط عمومی است که یک تنه تمام اتفاقات خوش و بد آن مراسم را به گوش همگان می‌رساند و پس از پایان جشن‌ها و مراسم که همگی شرکت‌کنندگان سالن را ترک می‌کنند هنوز کار روابط عمومی برای انعکاس اخبار و رخداد آن مراسم ادامه دارد و حساسیت و استرس کار وی دقیقا از همین جا شروع می‌شود که اگر در درج اخبار کوچکترین اشتباهی در بیان واژه‌ها و تصاویر رخ دهد کل آن سازمان زیر سؤال رفته و تمام زحمات روابط عمومی به باد می‌رود و از او یک بی کفایت می‌سازد اما در سایر عنوان‌های شغلی اشتباه هرچقدر هم بزرگ باشد کل سازمان مورد هدف قرار نمی‌گیرد.

ارتباط با خبرنگاران سایت‌ها، روزنامه‌ها و پایگاه‌های خبری گوناگون بخش دیگری از فعالیت روابط عمومی‌ها است که به استرس شغلی وی افزوده و از او یک فرد چندجانبه می‌سازد زیرا سرعت عمل، صراحت، هوشمندی و زیرکی او را برای انتشار اخبار سازمان به گونه زیبا و شایسته و صحیح می‌طلبد. رئیس هر اداره‌ای برای دیده شدن و به چشم آمدن فعالیت‌های خود به یک روابط عمومی قوی نیاز دارد تا خود را بوسیله فعالیت‌های بی‌وقفه وی فعال، کارا و شایسته نشان دهد و در بسیاری از مواقع که اشتباه یا بی‌نظمی در سیستم مدیریتی روی می‌دهد باز هم این روابط عمومی است که با درایت خود اوضاع را به حال اول بازگردانده و همه چیز را زیبا جلوه می‌دهد.

مسئول روابط عمومی، بخوبی آگاه است که مدارک دانشگاهیش برای به دوش کشیدن این مهم کافی نیست بلکه برای بهبود روند فعالیت‌هایش، مجموعه مهارت‌ها، آموزه‌ها و مطالعات جانبی و پیش رفتن با تکنولوژی روز و مقتضیات زمان از ضروریات این حرفه بوده و علاقه، ذوق و قریحه ذاتی، هوش، روحیه خستگی ناپذیری، جنگندگی، صبوری، انعطاف پذیری و سعه صدر هم می‌تواند از وی روابط عمومی نمونه بسازد آنقدر توانمند که برای او نتوان جایگزینی برگزید.

با تمام اقدامات فن‌آموزی و کسب مهارت‌های مختلف از سوی مسئول روابط عمومی‌ و وجود شخصیت اخلاقی خاص و ویژه وی، اگر به این جایگاه بصورت بایسته و شایسته نگریسته نشود او هیچ تفاوتی با یک کارمند ساده و بی‌انگیزه نخواهد داشت و در بعضی مواقع اوضاع بدتر شده و این آیینه تمام نمای اداره، شفافیت لازم برای انعکاس اخبار و رویدادهای آن ارگان را از دست داده و کدری آن ضربه به بدنه سازمان خواهد زد و خوشا به حال سازمانی که روابط عمومی همه فن حریف داشته باشد تا مدیر مجموعه با خیال آسوده به فعالیت‌های مدیریتی خود بپردازد.

 

رزومه دکتر مریم ریحانی؛

- رئیس حوزه ریاست و روابط عمومی

 - دبیر بیمه و رفاه

 - مسئول دپارتمان هنر مرکز آموزش‌های تخصصی کاربردی کوتاه مدت

-         دکترای شیمی تجزیه

-         هنرجوی ممتاز خوشنویسی

-         کسب مقام سوم کشوری مسابقات سیره نبوی و علوی در رشته داستان نویسی سال 87

-         کسب مقام دوم خوشنویسی در مسابقات انجمن خوشنویسان کرج رشته شکسته نستعلیق سال 81

-         کسب مقام دوم استانی مسابقات قرآن و عترت در رشته شعر سال 96

-         انتخاب به عنوان خبرنگار برتر کشوری در بین 400 واحد دانشگاهی در آبان‌ماه سال 96 از سوی خبرگزاری آنا، وابسته به سازمان دانشگاه آزاد اسلامی

-         دارای 7 مقاله علمی تخصصی منتشر شده در ژورنال‌های معتبر بین‌المللی با نمایه ISI WOS

-         نگارش 4 دفترچه ضمن خدمت با موضوعات خوشنویسی و آموزش یوگا از مبتدی تا پیشرفته در سایت CDB.IAU.IR وابسته به دفتر برنامه ریزی درسی سازمان دانشگاه آزاد اسلامی با اعتبار بین‌المللی

-         انتخاب به عنوان روابط عمومی برتر کشوری در بین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شهریور 97

-         عضو باشگاه هنرمندان

-         خبرنگار رسمی خبرگزاری آنا

-         خبرنگار رسمی خبرگزاری ایسکانیوز

-         خبرنگار رسمی روزنامه فرهیختگان

-         مدیر تحقیق و توسعه شرکت سرزمین ارتباطات ایران

-         سردبیر و مشاور عالی ماهنامه کارآفرینان جوان

 

شماره تماس مستقیم روابط عمومی: 05836244000

ایمیل: reyhani.m@yahoo.com